Los Angeles

I de 4 måneder vi har været afsted, har alle bookninger, reservationer, afhentninger og mødetider bare passet spot on. Ingen forsinkelser eller aflysninger...det blev der så lige ændret på, da vi stod i Auckland lufthavn. Vi er altid i rigtig god tid, når vi tager i lufthavnen. Uanset om det har været indenrigs eller udenrigsflyvninger. Vi har så “udnyttet” tiden med godt wifi, og jeg har som regel også påbegyndt det næste rejseindlæg.

Nå, men i Auckland fik vi os altså lidt af en overraskelse. 9 timer var flyet til LA forsinket ! Hmm og med vores “kommen i god tid” oven i regnestykket, så havde vi nu ca. 12 timers ventetid foran os.

Vi slog måsen i sædet, og dulmede irritationen ved at surfe rundt på internettet. Faktisk gik de første timer egentlig rimeligt hurtigt. Mit blik fangede pludselig en fyr som gik rundt med en KÆMPE bamse på ryggen. Den fyr tiltrak sig virkelig meget opmærksomhed. Det var selvfølgelig Valentines Day. Her stod han med en giga bamse og røde roser, mens han ventede på sin kæreste. Nuuurgh altså.... det romantiske scenarie fulgte jeg tæt og fra første parket.

Vi gik til indcheckning, som skulle vi afsted til normal tid. Her fik vi fortalt, at vi nu var blevet ombooket, så vi istedet skulle have en mellemlanding i San Francisco. Lidt ufedt, men vi skulle til gengæld vente knap så længe med at komme i luften.

Vi havde alle fået den mest forfærdelige plads af alle i flyet. MIDTERSÆDET - på 4 rækker i streg ! Jeg følte mig dog lidt heldig, for jeg havnede ved siden af to veninder som satte sig sammen, så jeg fik yderpladsen. ‘Amen hvilken gave.

Vi har lejet bil gennem Alamo. Det gik faktisk hurtigt med udleveringen, og de havde knap så mange ekstra “tilbud” som de forsøgte at sælge ind denne gang ift sidst vi var i USA. Vi kører nu rundt i en Dodge Durango til 7 personer. Det er bare med at nyde den megen plads, for det bliver en bil i en helt anden liga vi påtænker at lease når vi kommer hjem til DK. Kan da lige indskyde, at hvis du er i bilbranchen, og har et knaldgodt leasing tilbud...så kontakt os endelig.

Vi fik sat kursen mod Redondo Beach, vi havde dog et par timer til at ose rundt i, før vi kunne tjekke ind på Crowne Plaza.

Ællingerne har, siden vi forlod Danmark, været i spare mode. Det har der været en rigtig god grund til. De har begge haft et ønske om at investere i en iPhone X, og hvis ønsket fortsat var stort når vi ramte USA, så må man sige de havde gennemtænkt deres køb.

Ca. 3 timer efter landing var de nu væsentlig fattigere, men overdrevet glade for deres køb.

Aftenen blev brugt på hotellet med at opsætte de nye telefoner, og lære den at kende... eller dvs Mathilde gjorde.

Nicho lavede lige en rigtig dummernikker..

Han startede med at ændre passcode til en ny, for derefter fluks at glemme koden ! Hvor smart er det så lige, at han også valgte at udsætte indstillingen af Face ID. Her sad han med en sprit ny telefon, som var godt og grundigt låst efter alt for mange forkerte indtastninger. Faktisk var stemningen overraskende rolig. Her kunne man jo ellers godt have forestillet sig lidt mundhuggeri, men der var kun én der kunne bebrejdes denne bøf, og der var ingen grund til at forsøge med dårlige undskyldninger.

Ergo måtte vi, dagen efter, lige endnu engang forbi Apple butikken for at få hjælp til nulstilling.

L.A. er en megaby. Definitionen på en megaby er, at der skal bo mere end 10 millioner mennesker.

L.A. er ikke den nemmeste by at være turist i, hvis man gerne vil bevæge sig rundt til flere områder på samme dag. Vi har dog fået cruiset lidt rundt. Vi har været ned ad Rodeo Drive og Melrose Avenue. Kørt lidt rundt i Beverly Hills kvarteret samt været tæt på Hollywood skiltet.

Faktisk imponerende at et simpelt reklameskilt for et forstads boligområde “HOLLYWOODLAND” kan blive så berømt, og nu istedet er et symbol for filmverdenen med stjernestøv, glimmer, glitter og drys på de kendte.

Vi har slentret en tur ned af Hollywood Boulevard, og fik tjekket de berømte stjernefliser ud.

Endnu engang stod Nicho for underholdningen.

Vi havde lige sagt til ungerne, at når nu vi kommer til Hollywood Boulevard, så husk nu, at der er en masse gøglere udklædt som kendte skuespillere eller filmkarakterer. De jagter lidt mønt hos turisterne, ved at ville posere sammen med dig på et foto. Så lad nu være med at blive shanghajet..

Tror vi havde befundet os på gaden i fem minutter, og så stod Nicho med en CD i hånden, og var blevet smigret til at købe denne skive af en “ meget lovende rapper” ved navn Young Bliss..åhhh Nicho altså !

Det skal lige siges, at vi ikke ejer en cd afspiller og heller ikke har cd drev i vores computere, så nu kan vi med spænding vente på, vi havner et sted, hvor vi kan få hørt om der overhovedet er noget musik på skiven. Go’ griner vi ellers fik over det komiske indslag Nicho gav os. Men faktisk havde Nicholas ret i, at vi ikke havde advaret ham mod køb af cd’er.

Vi tog også et smut op til Griffith observatoriet, som ligger i et fedt naturområde. Her er der mulighed for at tilbringe mange timer, hvis man har lyst til at begive sig ud på de mange forskellige vandreruter. Herfra er der en fantastisk udsigt ud over LA. Man får virkelig en fornemmelse af, hvor “mega” byen egentlig er.

Vi cruisede også på kystvejen fra Santa Monica til Redondo Beach med et stop ved Fishermans Village for at spise is. Her fik vi også lige hilst på en stor søløvekoloni, der lå og solede sig på havnen.

Vi slog også lige et smut forbi downtown. Her har den anerkendte danske graffiti kunstner Mikael B. nærmest lige tømt den sidste spraydåse. Hans sidste værk pryder hele to facader på Artshare L.A. bygningen. Det ser dælme godt ud !

Sidste dag i L.A. tilbragte vi med gode venner fra Danmark, som var på en uges vinterferie ved Marina del Rey. Snakken gik, og vi blev opdateret om livet derhjemme.

Vi lejede alle cykler ved Venice Beach, og nød det fantastiske liv her langs strandpromenaden mod Santa Monica Pier.

Der er mange mennesker i området ved Venice Beach, flest turister, som nysgerrigt kigger på ‘se-mig-typerne’ ved Muscle Beach.

Skaterne og graffitimalerne får også tiltrukket sig opmærksomhed. Der dufter af spraymaling og fjolletobak. Der er også gang i noget underholdning i form af gadeshows..  Det kræver fuld koncentration at færdes på cykel, og suge det hele til sig. Skønt... men også lidt kaotisk, og det er tydeligt, at området også er et opholdssted for mange hjemløse. Man kan godt fornemme, at Venice Beach er et hypet trækplaster for turister.

Vi tog også lige en hurtig gåtur ned ad Santa Monica Pier. Hold da magle, et “gøgl og gakkeløjer” land. Igen et sted med mega mange mennesker. Tør slet ikke tænke på, hvor mange mennesker der så eventuelt er om aftenen. Pyha. Nå, men fedt at opleve og få set det.

Det mere rolige område ved Venice findes på gaderne lidt længere væk fra stranden. Her fik vi gået en tur på gaden Abbot Kinney. Uden at have spist eller shoppet der, tør jeg godt sige, at det er et must-see, og noget som jeg helt sikkert vil tjekke mere ud, hvis jeg en anden gang kommer til L.A. Det er en lang gade, som består af skønne butikker og spisesteder. Det er her mange af de Instagram populære cafeer ligger.

Vi slentrede også igennem de smukke Venice Canales. Kort fortalt, så er det et lille nabolag, hvor gaderne er kanaler og husene er ekstremt misundelsesværdige. Her ville det være for vildt at holde ferie. Lejen på et hus via Airbnb koster fra 2000 og op til 7000 kr om dagen. Nå, men det var så også her Mathilde slog fast, at her kunne hun godt se sig selv bo i fremtiden !

Vi har i familien bølget lidt frem og tilbage mht vores mening om byen.

Det er ingen hemmelighed, at når vi havner i en storby, så ser vi helst, at byen kan udforskes i turistgang, og til nød via et simpelt bus/tog/metrosystem.

Så deler vi en by op i områder, og lægger en knivskarp rute, og så begiver vi os afsted på nogle lange dage.

Det er bare ikke nemt i LA. For det første er der virkelig lang afstand mellem seværdighederne, og for det andet er det ikke alle områder, der er lige trygge at færdes i om aftenen.

Vi synes, at der er lidt for meget spildtid forbundet med at være turist i L.A., hvis du kun skal være her i få dage. Du bruger bare meget tid på at sidde i en bilkø her i byen.

Omvendt så synes jeg, at livet ved stranden er skønt. Her tog byen sig virkelig charmerende ud. Men det er så også her det bliver lidt pebret at feriere.

Kursen er nu sat mod San Francisco.

Tak fordi du læste med (hvis nogen altså læste med)