New Zealand / Sydøen / 2

Så kaster jeg mig ud i endnu en beretning fra vores rejseeventyr. For mig er det at skrive, som at trække i en 1-armet tyveknægt. Hver gang kommer der et forskelligt resultat frem. Jeg føler mig som en heldig kartoffel, og nyder at fortælle om alle de oplevelser, der vælter ind på kontoen, og er vores store gevinst.

Queenstown er beliggende i et fantastisk smørhul. Byen ligger så smukt ved Wakatipu søen. Området og udsigten er virkelig bjergtagende. Vi tabte virkelig underkæben adskillige gange, og var nødt til at gøre holdt mange steder langs den 80 km strækning, som søens længde er. Vi stod helt seriøst og måbede over omgivelserne. Sikken en uforglemmelig køretur mod byen.

Vi prøver så vidt muligt at køre efter de brune “Scenic routes” skilte (svarer til vores Margueritrute). Skiltene fører os igennem de smukkeste områder. Ruter som er ekstra naturskønne, og som samtidig fører os nemt frem til New Zealands seværdigheder og attraktioner. Fra os lyder bestemt en kæmpe ros til landets skiltning. Derudover navigerer vi efter google Maps. Vi downloader blot offline kortet i etaper alt efter område. Det fungerer helt perfekt.

Lidt atypisk er her over 30 grader. Normalt er gennemsnitstemperaturen for januar omkring de 22. Så byen syder, og her emmer virkelig af feriestemning. Normalt bor der knap 10.000 i Queenstown. Vi fornemmer dog hurtigt, at byen er en populær destination for rejsende, så der er væsentlig flere i øjeblikket. Det er alle aldre der valfarter til området. Udbuddet er enormt her, selvfølgelig med naturoplevelser, men også vandre- og cykelture, besøg på vingårde og golfbaner.

Queenstown er også et sandt eldorado, hvis du søger et adrenalin kick. Mulighederne er helt enorme her. Jetboat, Skydiving, Paraglidning og selvfølgelig Bungy Jump. Faktisk er det her fra området at AJ Hackett “opfandt” bungy jump, og startede med at hoppe ud fra Kawarau træbroen, tilbage i 80’erne.

Byen har en magnetisk tiltrækningskraft på mange backpackers. Det giver virkelig byen liv og glade dage. Der er et stort udvalg af spisesteder og barer. Der bliver spillet livemusik rundt omkring, og nattelivet virker bestemt ikke kedeligt. Du hører alverdens sprog, og udbuddet af hoteller, moteller og hostels er virkelig stort.

Vores lejlighed ligger under 1 km fra byens centrum. Her har vi booket os ind for 3 dage.

Der var flere årsager til, at vi har valgt at blive lidt længere tid her. Vi har først og fremmest booket en heldagstur. Dernæst har vi også bryllupsdag + min fødselsdag at fejre. Tja og så skulle byen og området bare være super lækkert.

Vores første nat i lejligheden var virkelig en varm fornøjelse. Her er ingen aircon, så det er meget svært at blive kølet ned. Jeg er bare ikke god til at have det varmt, og slet ikke om natten !

Nu skulle vi heller ikke ligge og snue. Det var turdag, og der var afgang med bussen kl 5.45.

Idag skulle vi fragtes 5 timer i bus ud til Nationalparken Fiordland. Endnu engang oplever vi et sted, som er optaget på Unescos verdensarvsliste. Den største attraktion i nationalparken er Milford Sound. Vi har fundet ud af, at nogle af de lange afstande frem til en seværdighed, kan man med fordel vælge at booke gennem en tur arrangør. Vi fik i hvert fald flere anekdoter, historier og større kendskab til området via vores guide/chauffør, end hvis vi selv havde taget turen. Ydermere får min og ællingernes privatchauffør, Hr. And, også mulighed for at nyde udsigten. Han slipper for at være fokuseret og koncenteret i en omgang bjergkørsel, hvilket jo kan være ret trættende.

Vores guide/chauffør styrede hjemmevant bussen rundt i hårnålesvingene. En virkelig smuk rute der snor sig langs bjergsiderne. Bussen stoppede undervejs ved smukke udsigtspunkter. Et af stederne var ved Mirror Lake. WAUW altså.

Ved 11 tiden ankom vi til den lille færgehavn. Nu ventede der os halvanden times rolig sejlads. På turen så vi sæler sole sig på klipperne. Herudover sejlede vi blandt sneklædte bjergtinder samt et par brusende vandfald. Det var så skønt vejr, og det gjorde bestemt oplevelsen mere spektakulær. Det er ubeskriveligt så smukt her er, man har bare lyst til at tage billeder og filme konstant. Jeg ved godt, jeg måske gentager mig selv, når jeg forsøger at beskrive vores møde med NZ’s natur. Men det er dælme så vildt og det gør bare et kæmpe indtryk at være omgivet af så smuk natur.

Selvom vi befandt os på en lille færge, sejlede den næsten helt ind under et af vandfaldene. Der var flere som fik et godt forfriskende brusebad. Vi var dog blevet advaret om risikoen for vand, så man kunne søge indenbords. Der var jo nok for flere hundrede tusind kroner elektronisk udstyr i form af fotoudstyr, gopro kameraer ,og ikke mindst smartphones ombord.

Det var en noget træt Andefamilie der havnede retur i Queenstown. Lang, men virkelig god dag.

Trods min fødselsdag og vores bryllupsdag havde vi aftalt, at vi alle bare sov til vi vågnede. Så ikke noget med at blive vækket med Tommy Seebach og Hip Hurra bragende ud af højtaleren denne gang. Faktisk endte det med at jeg/vi havde en lidt lunken fødselsdag/bryllupsdag. BUM, lige af alle dage var humøret ikke i top, da jeg vågnede ! Jeg kunne godt vælge at stikke en lille hvid løgn, og fortælle om ihh og åhh så fantastisk vores dag var. Men I får den ærlige version.

Jeg tror, at vi alle den dag var ekstra ramt af træthed, både af de mange indtryk, og af at flytte os rundt. Vi prøvede alle virkelig, at gå lidt på kompromis for at alles ønsker kunne tilgodeses. Det endte så med at blive en halvfesen dag, hvor alle var lidt tavse, triste og irriterede.

Jeg var selv træt i låget, havde ondt i knolden, og var bare bombet. Den ulidelige varme i lejligheden er lig med dårlig søvn for mig. Det giver ikke ligefrem energi og drive på kontoen. Lige af alle dage kunne jeg mærke, at jeg måske bare trængte til at kapere / fordøje det hele, og faktisk orkede jeg ikke noget som helst.

Vi fik heldigvis vendt bøtten og havde en rigtig god, sjov og hyggelig aften.

Vi tog en gondol op til Queenstown Hill, og derfra videre med en stolelift. Det var rigtig smukt at nyde Queenstown fra toppen. Heroppe kunne man køre på nogle kælk/bobslæde lignende tingester, ned ad bjerget på en fed bane. Det gav os et godt grin. Derfra retur ned til byen, og få en god bøf ! Så min fødselsdag og vores bryllupsdag endte godt. Alle var heldigvis glade igen da vi sagde godnat.

Sidste del af vores oplevelser fra sydøen rammer snart - så stay tuned.

Tak fordi du læste med (hvis nogen altså læste med)