Bali 2/2

Med hele ni dage på Bali, har vi virkelig en masse oplevelser at berette om. Putu, vores private chauffør og guide tog os impulsivt med til et lille hyggeligt kaffe/the sted.

Vi blev ført via en lille have, hvor vi igen så lidt af det store udbud af eksotiske træer og planter, der findes her på Bali. I et par bure så vi Luwak dyret. En Luwak minder om en blanding mellem en mår, grævling og en kat. Disse dyr lever frit her på Bali, og er et sky natdyr. Luwak dyret spiser kaffebønnens bær/frugt. Disse bær passerer gennem dyrets fordøjelses kanal. De hårde kaffebønner kommer ud via afføringen som små bønnekager. Disse kager opsamles nu af kaffebønder. Herefter renses, tørres og ristes kaffebønnerne, og på den måde får man den populære balinesiske Luwak Coffee. Det er en meget eksklusiv delikatesse og vi gav 25 kr for en meget lille kop. Det skulle selvfølgelig prøves. Kaffen smagte godt. Mild, rund og ingen bitterhed.

Vi sad i rolige omgivelser, og blev foruden Luwak kaffen, præsenteret for intet mindre end 13 forskellige varianter af the og kaffe. Vi fik hurtigt gang i vores eget pointsystem. Det var en super hyggelig spontan oplevelse. Jeg blev ret vild med både Ginseng kaffen og lemongrass the’en, så det købte vi nogle små breve med. Myggene har suget godt af min ene arm, så købte også noget naturlig salve indeholdende nellike, som stiller den værste kløe.

En snorkel tur brugte vi også en dag på. Vi blev hentet her ved huset, og transporteret 1 time længere vestpå. Herfra sejlede vi mod øen Menjangan.

Nicho og Valde var lidt stille, og nok også spændte på hvad der ventede. Valde havde prøvet at snorkle før, dog ikke en oplevelse han huskede som speciel god (det var vist i bølgegang og hvor en del vand blev slugt). Nicho har kun prøvet at snorkle fra stranden, så at skulle hoppe i havet fra en båd, var en lidt større ting.

Vi havde en guide med os i vandet. Vi hoppede fra borde og skulle svømme til et nyt sted hvor vi ville blive samlet op af båden. Første snorkeltur varede 50 min. Det var virkelig smukt og vi var omgivet af giga mange farverige fisk. Vores guide dykkede flere gange ned og hentede forskellige søstjerner og søpølser op til overfladen, som vi kunne prøve at berøre.

Jeg tror ikke at hverken Nicho eller Valde var helt tossede med oplevelsen, men de gjorde det !

Inden næste snorkel tur fik vi lige en lille pause samt lidt frokost. Så var det i havet igen. Denne gang var de 2 gutter blevet lidt mere fortrolige med maske og snorkel. De var meget mere afslappede, hvilket gav plads til at nyde det lidt mere.

Mathilde er virkelig glad for at snorkle. Hun er nok den mest modige i familien, og kaster sig bare nysgerrigt ud i tingene.

Vi har ikke rigtig fået taget billeder eller filmet fra denne oplevelse. Vi havde glemt flydetingesten til vores GoPro, og vi ville ikke lige løbe risikoen, at tage det med i havet med fare for at tabe det.

Nicholas fejrede sin 17 års fødselsdag her på Bali, og vi andre hyggede om ham på dagen.

Valde og Malle skulle have været udfordret med en parasailing-tur (faldskærm efter en speedbåd), men Malle var blevet ramt af maveknas, og Valde havde slået en tå. Tjaa, Nicho havde ellers sagt, at han også overvejede at prøve, men da han ikke brænder helt vildt for højder, så ærgrede det ham ikke specielt at de 2 andre måtte droppe det.

Ketut havde endnu engang disket op med god morgenmad, og farverige smoothies. Vi andre vækkede Nicho med flag, og vores skrålen med på “hip hurra, det min fødselsdag” som bragede ud af højtaleren her i hytten.

Om aftenen spiste vi (dog desværre ikke Malle, som måtte blive hjemme) på en af de populære restauranter i Lovina. En hyggelig sidste aften med Valdemar. Ketut havde sørget for bordbestilling, og samtidig sørget for at stedet lavede en fødselsdagskage. Så pludselig blev der på stedet spillet Happy Birthday, og alle de ansatte søgte mod vores bord mens de klappede og sang med. Nicho blev meget overrasket og fik en anelse kulør i hovedet.

Da vi kom hjem fra restauranten modtog Nicho en fødselsdagsvideohilsen hjemme fra DK. Hans gode venner Emil og Fætter P, havde sammen lavet den mest rørende video. De havde fået nogle af Nichos bedste venner/veninder, familie og hans chefer fra Bilka, til at sende en hilsen til ham. Den tog godt nok kegler !

Tidligt op på vores sidste dag. Vi skulle ud på havet og spotte vilde delfiner. Det skulle være en speciel ting for dette område.

2 trætte drenge samt And og jeg blev afhentet lige udenfor vores hus ved stranden. Vi blev fordelt i 2 både og drog ud mod horisonten. Det var en smuk tur at se solen stå op.

Jeg ved ikke hvad vi havde forventet af denne tur, men det var en virkelig pudsig oplevelse, og ja vi fik set vilde delfiner.

Et godt stykke ude på havet samler der sig et hav af både. De er alle på samme mission… at få et glimt af delfiner. Man hører en masse bådmotorer og sanser duften af brændstof.

Så snart delfinerne laver deres smidige butterfly spring i vandet, sætter alle både igang, og ræser mod dem, i forsøget på at komme tæt(test) på dem. Pludselig sidder man der midt på havet, og får associationer til en lilleput fodboldkamp. Der hvor alle markspillere på samme tid bare jerner efter bolden i samlet klump. Sådan foregik det i 30 min. Tilsidst var det faktisk ikke delfinerne der havde vores fokus. Vi kigger mere på alle de andre både og deres passagerer. Observerer hvordan alle har travlt med at få det mest perfekte billede, og måske slet ikke lægger mærke til det komiske i situationen.

Pludselig fik vi bare nok af det. Vi bad om at kursen blev sat mod stranden igen.

Jeg vil ikke sige at det var en spildt oplevelse, for det var jo noget der fik os til at reflektere over situationen, men det idylliske, og den forestilling vi havde om oplevelsen, blev bare en helt anden end forventet.

Vores ophold på Bali er nu slut, og i lufthavnen tog vi afsked med Valdemar. Det var helt mærkeligt at skulle sige farvel til ham. Han har passet perfekt ind i vores familiemønster, og er en super skøn og behagelig gut at være sammen med. Vi håber bestemt at han har nydt Bali med os.

Bali var især et af mine ønsker. Har det så indfriet mine forventninger?

Vi har set virkelig smuk natur, og et frodigt land. Jeg er imponeret over balinesernes altid smilende og venlige attitude. Finder deres tilgang til religion fascinerende.

Her i nord hvor vi har boet, har der ikke været mange turister. Mange har holdt sig væk fra området pga vulkanen Mount Agung har rumsteret. Det skal lige siges, at vi boede over 100 km væk derfra. Ketut fortalte, at mange faktisk havde aflyst deres ferie her til, og at det kunne mærkes, hvilket befolkningen herfra, som lever af turisme selvfølgelig var kede af.

Den største oplevelse, og også det jeg havde set mest frem til, var at stå der midt i området med risterasserne. Det var så ubeskriveligt smukt !

Vi har nu oplevet Bali, eller rettere sagt, set en lille flig af øen. Jeg har egentlig ikke noget behov for at komme tilbage, så meget blev jeg ikke taget med storm.

Infrastrukturen er håbløs, og man bruger ekstremt meget tid på at komme rundt. Bare det at komme til og fra Denpassar by er noget af en tidsrøver, og kræver trafikal tålmodighed.

Nu er jeg jo hverken en surfer-dude, dykker entusiast eller en scooter freak, så måske gør det også noget for min oplevelse. Jeg føler mig bare lidt begrænset her på Bali. Begrænset i at kunne bevæge mig rundt på egne ben. Jeg kan godt lide når vi selv kan udforske steder/butikker/restauranter/supermarkeder o.lign. Altså hvor vi på gåben kan slentre afsted, og ikke altid skal alliere os med en guide eller chauffør. Jeg havde nok forestillet mig en anden ø-oplevelse.

Vores tid i Østen er slut. To en halv måned er der gået. Så mange fede oplevelser vi tager med os fra de lande vi har besøgt her.

Om det har været i Hong Kong, Vietnam, Thailand, Malaysia, Singapore eller Indonesien. Alle lande har givet os minimum én særlig oplevelse vi altid vil huske tilbage på.

Nu glæder vi os til at ramme den mere vestlige livsstil. Især vores maver glæder sig til at komme i balance igen. Det har tæret lidt på vores kræfter her de sidste dage, især når vi ikke kan holde maden i os.

Kursen er nu sat mod Australien og Perth bliver første stop.