Phu Quoc 1/2

Efter varme dage i HCMC trængte vi alle 4 til en afslappende ferieform. Vi længtes efter strand/pool og solvogne. Meget håbefulde tog vi flyet fra HCMC til Øen Phu Quoc (udtales Fu Kok).

Øen ligger i Thailandbugten og er på størrelse med Bornholm, her bor omkring 100.000 mennesker hvoraf de 20.000 bor i “hovedstaden” Duong Dong.

Vi landede i en sprit ny lufthavn. Vi mærkede lidt af den stemning der rammer os når vi lander på Tenerife.. En god blandning af forventningsfulde ferieturister.

Ældre vesterlændinge par iført afstemt og fornuftigt friluftstøj… du ved kakishorts, let og hurtigt tørrende t-shirts, gode vandresko, og praktisk rygsæk. Børnefamilierne  der kæmper med at holde styr på hoppende og forventningsfulde børn, der nærmest allerede står klar med badevingerne på. De unge kærestepar, der ikke har travlt og bare ser frem til at udforske øen på scooter og se smukke romantiske solnedgange. Ja, og så er der os fra Andefamilien.

Igen har vi takket ja til en afhentning i lufthavnen. Det er altså skønt at benytte sig af denne mulighed, for ligeså snart du træder ud af en lufthavn bliver du nærmest overfaldet af udsendte for de forskellige kørsels-selskaber.

Vi har booket en villa på Famiana Resort & Spa med egen lille pool. Vi bor ca. 5 km fra Duong Dong, som er beliggende på øens vestkyst. Stranden her hedder Long Beach, og det er her man finder et hav af hoteller, resorts og bungalows.

Første aften spiste vi nær ved vores hjem. Det var vist meget godt. Pludselig kom der det vildeste skybrud. Medmindre vi skulle blive på restauranten de næste mange timer, så måtte vi vist bare vælge at blive våde. Nicho tilbød heldigvis at løbe hjem efter vores paraplyer, så han smed trøjen og havde en fest i det våde vejr. Vores lille sidegade op mod villaen var totalt oversvømmet, og jeg valgte at gå i bare tæer og skånede mine gummisko. De ville sikkert ikke have duftet skønt ellers.

Der ligger en lille film fra vores gåtur hjem her:

Vi har nydt de fleste dage her ved vores egen pool, og det er dælme hårdt at lave absolut ingenting. Man bliver så forbandet træt og dvask !

Vi vågner omkring kl 8 og trisser så over vejen for at indtage et morgenmåltid. Der er et kæmpe udvalg på buffeten. Alt fra salater, fried rice, diverse vietnamesiske supper, hashbrowns, bacon, pølser, frisk frugt, kager, brød, pålæg og selvfølgelig kan du vælge din egen tilberedte omelet og pandekager. Det er ren luksus. Jeg elsker morgenmåltidet. Det bliver så meget værdsat hver morgen.

Det eneste som And og jeg faktisk ikke er top begejstrede for på dette resort er den almindelige sorte varme vietnamesiske kaffe, som de serverer her ved morgenmåltidet. Hmm, det havde vi ikke regnet med, for som kaffeelskere burde vi være havnet i den 7. himmel hvor end vi befinder os i Vietnam. Det er nemlig sådan, at Vietnam er den næststørste producent af kaffe efter Brasilien.

Det var under franskmændenes kolonistyre at der blev anlagt store kaffeplantager. Måske er det Franskmændenes skyld at den vietnamesiske kaffe med kondenseret mælk er blevet deres varemærke. De ønskede deres kaffe med frisk mælk, men det var ikke helt muligt at holde mælken kølig, så kondenseret mælk blev brugt som en erstatning.

Nå men lidt en skam, at det ikke lige falder i vores smag det de serverer her. Så er det godt at vi har fundet en rigtig god pakke vietnamesisk instant coffee, så vi kan få slukket den værste kaffetørst.

Vi har en stamcafe nær vores villa som hedder Iris, her har vi indtaget en del mad fra. De er så søde og deres udvalg er overkommeligt. Her har vi fået de bedste fried rice og de skønneste crispy små forårsruller, og deres iskaffe med kondenseret mælk er lige mig.

Phu Quoc er fantastisk. Her er smukke solnedgange, søde mennesker og giga varmt. Vi befinder os bedst enten i vandet eller dasende under parasolen. Faktisk er vi i Andefamilien super gode til at være i hinandens selskab. Ligegodt heldigt når vi endnu har 4 mdr sammen….

Nå, men lidt af øen har vi dog fået oplevet.

Er man den modige type, så lejer man scootere og tager selv ud på eventyr … Nu er jeg bare ikke verdens modigste vovehals ud i vietnamesisk trafik. Jeg får koldsved bare ved tanken om at skulle køre med ællingerne bagpå i dette uortodokse meget dyttende trafiksystem der findes her….jeg kan godt se, at det er en fed måde at opleve øen på – for der er mange fine steder at stoppe op. Men så vil jeg altså hellere op på jernhesten, ahhh og dog, det er nu også bare skønt at vælge et airconditioneret køretøj med chauffør og have en guide med sig.

Vi har besøgt en vingård som fremstiller Sim vin. Sim vin er lavet på en lokal frugt som vokser vildt her på øen. Denne sim frugt bliver der fremstillet mange ting af. Vi prøvesmagte både vin, gele og slik. På dette sted var der en giga butik hvor det var muligt at købe nogle af alle disse sim produkter hvis det lystede. Der var godt gang i biksen.

En honning farm har vi også været forbi. Iført tropehatte og net, fik vi set ned i et bistade. Her blev der også budt på prøvesmagning og det var selvfølgelig også muligt at købe nogle af alle deres honning varianter. Men vi har jo vores faste mantra kørende på repeat “bare kigge, bare kigge” så  vi kiggede bare.

Vi har fundet ud af at vi faktisk er helt herude hvor peberet gror ! Jep en peber farm har vi også set. Der findes røde, hvide, grønne, og sorte peberkorn, men faktisk kommer alle korn fra den samme plante. Farven bestemmes efter hvor moden peberen er.. Hvid peber får man når de yderste lag pilles af det grønne peberbær. Det var også her muligt at erhverve sig alverdens pebervarianter, hvis det lystede.

En perlefarm kan vi også vinge af som set. Her fik vi forklaret og vist, af en meget sød guide, hvordan de dyrker perlerne. Bare ved at smide et lille stykke østersskal ind i en østers, og så passer den ellers sig selv i x antal år på havets bund, hvorefter der så måske kan kommer den fineste perle ud af den. Det tog omkring 5-10 minutter at se og høre om perleproduktionen, hvorefter vi så meget belejligt blev navigeret ind i et stort lokale fyldt med smykker tilsat perler. Vi var selvfølgelig meget velkommen til at købe ! “bare kigge, bare kigge”.. jep det virkede også her.

Som I nok kan læse lidt mellem linjerne så er disse farme meget interesserede i, at man køber deres produkter. Selvfølgelig har det været interessant at erfare, og vi har trods alt fået et indblik i øens populære produkter, men det bliver bare en kende for turistet. Der mangler lidt sjæl og entusiasme før vi vil lade os snøre…. nå nej….vi kigger jo også bare…

Hovedstaden Duong Dong tog vi en aftentur til. Her gik vi en runde på det populære nat marked, som bugner af sprællevende fisk i alle afskygninger, samt boder med alverdens nødder, frugt og grøntsager. Her blev vores syns- og lugtesanser stimuleret. Du kan indtage din aftensmad hos en af de mange spisesteder, der sælger billig og frisklavet mad. Du udpeger selv din fisk, mens den er i live og så sørger de for at tilberede den til dig. Der er også et hav af boder der sælger en masse tingeltangel, konkylier, perler, tøj og håndlavede ting.

Vores mål for nat markedet var dog bare at finde en bold. Det lykkedes. Nu kunne vi så få gang i vandvolley hjemme i vores private pool.

Som familie er vi ganske gode til at få skøre ideer og lokke hinanden med på fysiske aktiviteter.

I denne uge har vi alle hver dag dyrket motion efter app’en “7 minutter”. Vi har hav-svømmet, spillet tennis, forsøgt os med bueskydning. Nicho og Malle har forsøgt sig på skift som instruktører af vandaerobic og hundsede med os andre i poolen, mens vi alle var ved at dø af grin over det komiske i det.

Derudover har vi reseachet lidt på hvor turen efter Vietnam skulle gå til… vi har fået læst og koblet af. Mathilde og jeg har fået ordnet negle. Faktisk har vi hver især gjort lige nøjagtigt hvad vi følte for. Det har virkelig været dejligt bare at leve i badeshorts/bikini, og tøffe rundt i klip klappere.

Vi er bestemt ikke ved at få ø-kuller, så derfor har vi også besluttet at blive en uge mere. Frem til den 24. november har vi booket os ind et nyt sted. Nu går turen til Nord Phu Quoc.